Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Svět se hroutí. Může za to Amerika. Evropa. A ideologie.

Svět se nám hroutí na hlavu a může za to Amerika! Ortodoxní levicově smýšlející člověk nebude pochybovat nad pravdivostí tohoto výroku z přesvědčení. Avšak události posledních dnů, především zemětřesení na Haiti a mediálně živený obraz tamější humanitární krize pomalu i mne – člověka racionálního a v pohledu na svět spíše pragmatického, nežli dogmaticky ideologického – nutí k přemýšlení, zda výše uvedené evangelium mnohých aktivistů nemá něco do sebe.

 

Zatímco děti překračující mrtvé matky a trosky svých domovů, jak je pozorují lidé v Evropě a Severní Americe na svých televizních obrazovkách, působí na srdce západního člověka neodkladnou potřebou pomoci (v duchu křesťanských tradic, které v sobě má zakódovány i nejzapřísáhlejší ateista v zemi, jakou je Česká republika), zemím rozvojového světa, jako je Čína, skýtá možnost, jak nám na Západě ukázat, že to s lidmi myslí dobře a vlastně je milují.

Nedemokratické a lidská práva nedodržující režimy typu Číny vysílají humanitární pomoc (což je chvályhodné), aniž by však vlastním obyvatelům prokázaly byť jen náznak humanity. A v zemích třetího světa, jako je například Somálsko či Sierra Leone nebo Bhútán lidé, kteří náhodou mají televizi, vidí obraz, který se ničím neliší od toho, který pozorují z vlastních oken. Děti s hladem nafouklými bříšky ve třetím světě netáhnou tolik, jako několik tisíc mrtvých Haiťanů. Zemětřesení je totiž senzace, kdežto hladomor v Africe je běžný.

Nejsem idealista, ani naivní obhájce lidských práv. Spíše realista poukazující na paradoxy. Lidská práva v Číně mne nezajímají a nechci vyřešit hlad ve světě. Na druhou stranu - opravdu schvaluji humanitární pomoc. Ale nesmí se míjet účinkem. Musí fungovat jako například v Turecku či jihovýchodní Asii (Thajsko a Malajsie). Musí fungovat jako přechodná pomoc vládě, aby byla s to překonat kritické období. Málokterá země má reálné kapacity a rezervy k zvládnutí obdobné katastrofy. Nicméně humanitární pomoc v postkoloniálních afrických zemích má tendenci se stát trvalou, a nikoli pouze přechodnou záležitostí. Haiti bohužel takovou je, byť geograficky jinde.

Zde začíná právě ten problém. Svět se nejspíše hroutí a ano, Amerika za to může. Ale může za to taktéž Británie, Francie či Španělsko a jiné koloniální mocnosti. A může za to rovným dílem dnes zkrachovalé dělnické hnutí. Když Evropané objevili Nový svět, zjistili, že jeho osídlení je mnohem, mnohem primitivnější a tudíž snadno podrobitelné. A to stejné zjištění učinili po celém světě v následujících čtyřech staletích. Tím byly položeny základy kolonialismu - divide et impera, po vzoru Říma. Vybudovat nejnutnější instituce a infrastrukturu, přinutit domorodé obyvatele pracovat takřka za nic a produkty odesílat do mateřské země pro urychlení vlastní prosperity. A pro pořádek - domorodci nejsou lidé. Tak vznikala světová zámořská impéria, moderní imperialismus.

Potom však přišla Amerika, mladá, demokratická země, která prošla po občanské válce vnitřní katarzí a odvrhla ideu nebílého nečlověka a přijala černé za lidi, byť s omezenou působností. Idealismus společně s vírou v lidské dobro stvořilo wilsonismus - americký odpor ke kolonialismu, reálpolitice mocenské rovnováhy a především důsledné prosazování práv na sebeurčení. Obě světové války pomohly USA realizovat své ideály - Wilson osvobodil Evropu, F. D. Roosevelt celý svět. Oba prezidenti navázali hospodářskou pomoc USA poválečné obnově na „osvobození národů".

Ani evropský, ani americký přístup však není dobrý. Podíváme-li se na dnešní svět s notnou dávkou generalizace, čím déle bylo dané území kolonizováno, tím lepší podmínky pro samostatnost a stabilitu státu. Příkladem může být Indie, Malajsie, Vietnam či státy Jižní Ameriky (ačkoli zde je to místy sporné). Bez ohledu na to, že ne všude jsou demokracie, dané formy vlády jsou víceméně trvalé a stabilní. Krom toho je neopomenutelným faktem, že společnosti na těchto územích byly státně organizovány již v nekoloniálním období.

Naproti tomu stojí postkoloniální Afrika a Karibik. V případě Afriky dnes existuje minimum stabilních států a jen jediný, který prosperuje. Stabilní africké státy jsou jednak na severu, kde se koncentruje převážně arabské obyvatelstvo, a potom na jihu, kde je JAR a kde ještě nedávno stát spravovali etničtí Evropané. Zbytek Afriky je politicky rozdělen převážně pouze na papíře.

V minulosti však centrální prostor afrických savan a Sahary nikdy neexistoval jinak, než jako prostor, v němž se pohybuje mnoho kmenů a etnických skupin. Koloniální správa si však v rámci zvýšení efektivity žádala rozparcelování území Afriky na menší území, která nerespektovala etnické a migrační hranice jednotlivých kmenů. Fungovalo to, dokud zde existovala vyšší moc (tzn. Evropané), která byla schopna správu efektivně vykonávat (byť násilím a k vlastnímu prospěchu). Ale dnes to nefunguje. Žádný obyvatel Rwandy sám sebe nenazve Rwanďanem, nýbrž je Hutu, nebo Tutsi. A právě tak neexistují Sierra-Leoňané, Liberijci nebo Nigerijci.

V podmínkách 50. a 60. let, i dříve, byl jediným aktérem mezinárodních vztahů stát. Proto bylo třeba vytvořit státy, i když v Africe pro to byly ty nejnevhodnější možné podmínky. Ale bylo to v souladu americkým wilsonismem a právem na sebeurčení, proto se tak na nátlak Spojených států stalo. A totéž se stalo v Karibiku, kde dnes krom Hispánců a domorodců žije značná černošská populace, která byla v minulých staletích rentabilním africkým vývozním artiklem. A přivezla si s sebou stejné potíže, jaké má Afrika, čímž se opět dostáváme ad fontes - k Haiti, černošské říši uprostřed moře, zemi chudáků a gangů, mafie a diktátorů, jakými byli například otec a syn Duvallierovi.

Americký odpor ke kolonialismu kolonialismus nakonec zničil. Evropský přístup ke kolonialismu, tedy zneužívání práce lidí v koloniích a vysávání přírodních zdrojů, byl příkře v rozporu s americkými ideály a musel na ně zákonitě narazit. Neobstál. A dělnické hnutí transformované v komunismus dobylo ty části světa, které nedobyl kapitál a ideologicky pomocí propagandy zaselo odpor k imperialismu a koloniím i tam (ačkoli se samo chovalo dosti imperiálně). A teď nám to celé padá na hlavu. Celý systém je dílem západu, ať již politiky jednoho či druhého, anebo myšlenkami, které jsme rozšířili do celého světa.

Kdyby Spojené státy přehodnotily svůj postoj k imperialismu a Evropané z kolonialismu parazitujícího vytvořili kolonialismus paternalistický, nemusel současný svět trpět neduhy třetího světa, který ten první vytvořil. Byla by to cesta, při níž by bylo porušeno právo na sebeurčení (nebo přinejmenším odsunuto), ale postupně bylo dosaženo lidsko-právních a humanitárních cílů.

Existuje i druhá možnost, ovšem svého času mnohem nepravděpodobnější, než ta první. Existovala možnost připustit, že naše definice státu - tedy na základě teritoriality, obyvatelstva a dvojí suverenity - se nemusí vztahovat na všechny geografické oblasti. Africké státy mohly klidně fungovat i bez teritoriálního principu, pouze na základě obyvatelstva. Tím by se však komplikoval přístup k africkému nerostnému bohatství, které - bohužel - západ potřebuje (či možná lépe „chce"). Nelze těžit někde, kde to nikomu nepatří a nelze nabývat do vlastnictví něco, co nikomu nepatří, z území, které slouží kmenům, byť jej nevlastní.

Současný stav směřuje nejspíš k nějaké formě neokolonialismu. Západní země spolu s dravými zeměmi typu Číny nebo Indie dříve, či později přistoupí namísto současného zajišťování zdrojů na jejich přímou kontrolu. A je obrovskou neznámou, zda bude vůbec možné nějakou (třeba autoritativní) formu paternalistického neokolonialismu zavést, nebo budou lidská práva opět pouze pro vyvolené a ti budou vládnout. Snad se chyby minulosti ještě nestaly neopravitelnými...

 

Autor: Jan Mohnert | pátek 15.1.2010 16:40 | karma článku: 18,05 | přečteno: 1791x
  • Další články autora

Jan Mohnert

Malá lekce z demokracie (nejen) pro karlovarské komunisty

"Demonstrací za odvolání našeho náměstka pro školství popíráte demokracii." Zhruba tímto argumentem se minulý týden pokusili představitelé karlovarské KSČM zabránit uskutečnění demonstrace proti svému náměstkovi hejtmana pro školství, mládež a tělovýchovu Václavu Sloupovi. Karlovarští komunisté se patrně domnívají, že z vítězství ve volbách vyplývá v demokracii pro jednotlivce nebo politickou stranu právo vládnout - proto se jim logicky jeví jakákoli snaha "odstranit" prostřednictvím protestů své zástupce z krajské vlády jako pokus o zvrácení výsledků voleb a tudíž jako popření jednoho ze základních principů demokracie. Taková interpretace (a k ní vázaná argumentace) demokracie ovšem zahrnuje dvě "bohužel": za prvé, je bohužel mylná, a za druhé, v České republice není bohužel omezená pouze na karlovarskou KSČM, nýbrž téměř na každého, kdo se dostane k vládě. Především z druhého důvodu si prohlášení karlovarských komunistů k organizátorům protestu proti jejich náměstku Václavu Sloupovi zasluhuje bližší pozornost, protože - jak se zdá - lidé, kteří se u nás ucházejí o politické úřady, chápou demokracii často (dosti možná účelově) úplně jinak, než jak ve skutečnosti funguje.

26.1.2013 v 8:30 | Karma: 15,77 | Přečteno: 671x | Diskuse| Politika

Jan Mohnert

Na obranu Güntera Grasse: co opravdu musí býti řečeno!

V konfliktu mezi Palestinci a Židy jsem vždycky fandil Izraeli. Pro člověka ze společnosti stižené mnichovským syndromem je asi cosi přitažlivého na malé zemi, která od roku 1948 vedla celkem čtyři války doslova na život a na smrt, pokaždé s koalicí nepřátel, jejichž převaha alespoň pokud jde o čísla byla natolik zdrcující, že se osamocený ozbrojený odpor jevil jako beznadějný. Kromě toho, arabský, předpluralistický a socialismem říznutý způsob života - ačkoli je jistě velmi pozoruhodný - není můj šálek kávy, takže jeho úspěchy a triumfy obvykle s nadšením nevítám. Přesto nemohu v případě stávajícího všeobecného pohoršení nad básní Güntera Grasse než odsunout své sympatie k Izraeli stranou a postavit se za německého spisovatele, nositele Nobelovy ceny a bývalého příslušníka Waffen SS. Spolu s Grassem totiž stojí na pranýři Evropy i mravní principy, které jsou v základech naší civilizace.

11.4.2012 v 17:20 | Karma: 19,03 | Přečteno: 1280x | Diskuse| Politika

Jan Mohnert

Proč se V. K. mýlí a vyšší vzdělání není jen soukromým statkem

Václav Klaus označil protestující studenty českých vysokých škol za parazity. Budiž, stejně jako on jsem přesvědčen, že drtivá většina z nich nebojuje za akademické svobody, nýbrž že se schovaná za heslem "Vzdělání není byznys!" snaží zachovat možnost honosit se statutem vysokoškoláků a přitom se jen s minimálními finančními náklady několik let víceméně flákat. Studium na českých vysokých školách - ať vám protestující studenti tvrdí co chtějí - je totiž v porovnání s Německem, Británií nebo Spojenými státy výrazně "v pohodě". V tomto smyslu protestující studenti paraziti asi jsou. Přesto s Klausem nemohu souhlasit - jeho zdůvodnění "parazitismu" studentů je totiž jiné, rádoby akademické a fundované a mimochodem špatné.

9.3.2012 v 15:30 | Karma: 36,13 | Přečteno: 4682x | Diskuse| Politika

Jan Mohnert

Potvrzeno: Bohatí kradou více než prostí lidé. No jo, ale co s tím?

Server Novinky.cz přinesl zajímavou zprávu: bohatí lžou a kradou mnohem více, než prostý lid.[1] Zdá se, že sociologům z univerzity v kalifornském Berkeley se nyní podařilo postavit obecně rozšířené přesvědčení, že dobří obyčejní lidé jsou vystaveni na milost a nemilost zvůli těch zlých "tam nahoře", na solidní vědecké základy. Co však doopravdy dokázali? Potvrdili snad dnes již poměrně starou domněnku, že dobro a mravnost dřímá jen v "obyčejném člověku" a že ti, kteří stojí společensky i bohatstvím nad ním, jsou zlí a tam, kam se dostali, dostali se jen lhaním, podváděním a okrádáním? Na první pohled se zdá, že ano. [1] http://www.novinky.cz/zena/styl/260466-bohati-a-privilegovani-kradou-vice-nez-prosti-lide-potvrzuji-sociologove.html

1.3.2012 v 9:00 | Karma: 14,09 | Přečteno: 942x | Diskuse| Politika

Jan Mohnert

Problém ekonomizace pohledu na společnost, problém současné Evropy

Ekonomie má dnes mezi společenskými vědami výsadní postavení, o tom není sporu. Konec konců, je jedinou z nich, za kterou lze získat Nobelovu cenu a názory ekonomických odborníků a akademických ekonomů platí ve společnosti za všeobecně respektovanou interpretaci sociální reality. Piedestál, na který současná společnost ekonomii mezi ostatními neexaktními obory staví, dává každému člověku bez ohledu na jeho profesi možnost pohodlně - skrze noviny, rozhlas, televizi nebo internet - pochopit, co se vlastně kolem nás děje a udělat si na to názor. Luxus, který si tím dopřáváme, má však i odvrácenou, stinnou stránku: dochází k totální ekonomizaci lidského života. A ten v posledku nikdy totálně ekonomický není.

3.2.2012 v 17:40 | Karma: 10,41 | Přečteno: 995x | Diskuse| Ekonomika
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Španělské ministerstvo se rozhodlo zrušit cenu býčích zápasů. Vyvolalo kritiku

4. května 2024  7:05

Španělské ministerstvo kultury se rozhodlo zrušit národní cenu býčích zápasů. Informoval o tom...

Do konce roku by se mohlo konat další jednání české a ukrajinské vlády, řekl Fiala

4. května 2024  6:48

Do konce letošního roku by se podle premiéra Petra Fialy mohlo konat další společné jednání české a...

Ruský zbrojní průmysl vzkvétá. Díky čínské pomoci výroba dramaticky roste

4. května 2024

Premium Přes citelné západní sankce ruský zbrojní průmysl vzkvétá. Tamní produkce zbraní se dramaticky...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 52
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1344x
Student magisterského oboru Politologie na Institutu politologických studií FSV UK v Praze, absolvent bakalářského studijního programu Politologie na Katedře politologie a mezinárodních vztahů FF ZČU v Plzni. Konzervativec a realista.